Monday 16 September 2019

BBM3410Satu2019: DIRI

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 

Bagi membuka tirai blog aku yang pertama, aku akan menceritakan serba sedikit tentang diri aku. Nama diberi Nurfatin binti Abdullah. aku berumur 24 tahun. Aku berasal dari Tanah Merah, Kelantan. Walaupun, aku dilahirkan di Hospital Pakar Bedah Siow Johor Baharu, Johor tetapi aku dibesarkan di Kelantan. Oleh sebab itu, aku telah dididik oleh ibu dan ayah aku dengan budaya dan cara hidup orang Kelantan. Aku merupakan anak yang ke lima daripada enam orang adik beradik. Aku juga merupakan satu-satunya gadis daripada lima orang jejaka dalam bilangan adik beradikku. Ayahku merupakan seorang pesara kerajaan manakala ibuku pula merupakan suri rumah tangga. 

Hobiku pula adalah membaca dan mendengar muzik. Bahan bacaan yang paling aku suka adalah novel. Apabila aku sudah ketagih membaca novel, aku akan sanggup menghabiskan hari-hariku dengan membaca novel kerana aku ingin mengetahui pengakhiran cerita sesebuah novel tersebut. Aku juga sejenis manusia yang suka membaca surat khabar lama dan majalah-majalah lama. Selain itu, aku juga sejenis manusia yang suka melayan semua jenis genre muzik tetapi mengikut keenakkan muzik tersebut. Salah satu perkara tentang diri aku adalah, aku akan mendengar sesebuah lagu yang aku rasa paling best sampai aku sudah muak untuk mendengarnya. Sebagai contoh, lagu kesukaan ku pada saat ini adalah "cinta luar biasa" nyanyian Andmesh Kamaleng.

Setelah aku menamatkan pengajian aku di tingkatan lima, aku meneruskan lagi pengajianku pada peringkat pra diploma iaitu Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM). Keputusan STPM yang diperoleh sangat menggembirakan aku dan keluargaku dan akhirnya cita-cita aku untuk menyambung pengajianku di universiti tercapai. Alhamdulilah syukur ke hadrat Allah S.W.T aku berjaya menempatkan diri aku di salah sebuah universiti terkemuka iaitu Universiti Putra Malaysia (UPM). Di UPM aku telah mengambil kos Sarjana Muda Sastera (Bahasa Dan Linguistik Melayu).


Maka bermula hidup aku sebagai mahasiswa di UPM selama hampir empat tahun. Sepanjang tempoh pengajianku di UPM aku telah memperoleh banyak kenangan pahit dan manis yang aku boleh jadikan pengalaman dalam hidup aku. Salah satu kenangan yang indah adalah aku dapat mengenali sahabat baikku iaitu Ainul, Qiu dan Atikah. Mereka bertiga merupakan sahabat baikku yang sentiasa ada dikala aku sedih dan gembira. Mereka juga banyak membantu sepanjang keberadaan aku di UPM. Malah, mereka juga merupakan teman sebilikku di Kolej Lima Belas. 

Mengakhiri kisah diri aku, aku berharap persahabatan antara aku, Ainul, Qiu dan Atikah akan berkekalan hingga ke anak cucu. Semoga ikatan persahabatan ini dirahmati dan dipelihara oleh Allah S.W.T. Aku juga berharap ikatan ukhuwah antara aku dan sahabat-sahabat kos aku akan berkekalan selamanya. Doaku semoga kami mendapat kejayaan dunia dan akhirat. Amin 




No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU: NAMA TEMPAT BAGI SETIAP PENGGAMBARAN VIDEO

Assalamualaikum semua, kalua korang nak tahu sepanjang aku dan ahli kumpulan aku membuat penggambaran atau shoot gambar, banyak tempat mena...